حال و هوای تاسوعا در شهرهای مختلف ایران
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۸۷۲۲
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ، روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعاست، آخرین روزی بود که امام حسین ـ علیه السلام ـ و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا، پیوند خورد و بدین جهت نزد مسلمانان و محبان اهل بیت علیه السلام، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در چنین روزی شمر با نامهای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد که در آن از عمر بن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین، در این روز شمر اماننامهای برای حضرت عباس و دیگر فرزندان ام البنین آورد؛ اما حضرت عباس نپذیرفت. شیعیان تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار میآورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته، به ذکر فضائل آن حضرت و سوگواری میپردازند.
در ادامه به آیین های مذهبی مردم ایران در روز تاسوعا در شهرهای مختلف می پردازیم:
اردبیل
در روز تاسوعا حسینی با شمع گردانی در ۴۱ مسجد و عزاداری در سطح شهر ماتم و گریه و حرارت حسینی به اوج خود میرسد. در روز تاسوعا دهها هزار نفر از مردم اردبیل و بیش از ۴۰۰ هیئت و دستهی عزاداری از نقاط مختلف کشور و حتی میهمانان خارجی در میدان عالی قاپوی اردبیل (بقعهی شیخ صفی الدین اردبیلی) دور هم جمع میشوند و زیر یک بیرق قرار گرفته و در رسای سیدالشهدا (ع) و سقای لب تشنهی کربلا، حضرت ابوالفضل العباس نوحه میخوانند و سینه میزنند. بهدلیل چنین مراسمات عزاداری باشکوه و بزرگ و دیگر آیینهای عزاداری این شهر، اردبیل به «پایتخت عزاداری کشور» شهرت یافته است.
هر سال در روز تاسوعا این مراسم از شبکههای ملی پخش شده ودلهای عاشقان حسینی را در این مراسم حاضر میکند و روز به روز به شکوه و جلال آن افزوده میشود. مردم این شهر بر حفظ اصالت عزاداری تاکید میکنند تا به دور از هرگونه بدعت و خرافه، عزاداری اصیل و سنتی خود را زنده نگهدارند و اتحاد و همبستگی شیعیان را به دشمنان اسلام و یزیدیان زمان نشان دهند. مردم حاضر در این تجمع آنقدر پر شور و با تمام وجود عزاداری میکنند که از شنیدن صدای سینه زدنهای آنها دل هر مومن به لرزه درمیآید. مداحان اردبیلی در سراسر ایران شهرت دارند و با اشعار و نوحههای پرمعنی و جانسوز الگوی دیگر مداحان کشور هستند. در روز تجمع روز تاسوعا، مداحان نوحهی مشهور ترکی را در رسای حضرت ابوالفضل العباس میخوانند و مردم با تمام وجود همراهی میکنند:
کیمدی بومولایولی ایثاریدی رهبرونون پیروی هم یاریدی
عشق میون نوش ایدوب هشیاریدی سایه سالوب دیده سی بیداریدی
قرب خداده گوزل اجلاسی وار هانسی گروهون بیله مولاسی و
شیعه لرون حضرت عباسی وار
ظاهری بی نقصدی عالی نقوش محضررهبرده دایانموش خموش
ساقیه میخانه دی باده فروش اهل ولایه اولوب چشم وگوش
کیمسه نون عالمده بواحساسی وار هانسی گروهون بیله مولاسی وار
شیعه لرون حضرت عباسی وار
عشقه گوره آچدی گوزل مکتبی ویردی محصل لرینه منصبی
آدی ویرورجانلارا تاب وتبی ذاکر ایدوبدی آدونا هر لبی
باشجادبیراولماقا سوداسی وار هانسی گروهون بیله مولاسی وا
شیعه لرون حضرت عباسی وار
هرسوزی شیریندی بالا بنزری دیده سینه مات قویوب دلبری
خوش یارادوب خالق اونا پیکری سایه سالارگر آچااوشهپری
قاشی کمان آی کیمی سیماسی وار هانسی گروهون بیله مولاسی وار
شیعه لرون حضرت عباسی وار
اصفهان /مبارکه
هر ساله در روستای اراضی این شهرستان، آئین تاسوعای حسینی به صورت سنتی و پرشور برگزار شده و هر خانواده به اقتضای توان و سلیقه خود غذایی را پخته و در ظهر تاسوعا به حسینیه این روستا میآورد.
این آئین سنتی که قدمت بسیاری نیز دارد، بدین گونه است که در روز تاسوعای حسینی اهالی روستای همجوار، باغملک به روستای اراضی دعوت میشوند و در روز عاشورا نیز این اهالی روستای باغملک هستند که مردم روستای (اراضی) همسایه را به روستای خود دعوت میکنند.
در روز تاسوعای حسینی همه اهالی روستای اراضی در خانههای خود به پخت غذای نذری پرداخته و در ظهر تاسوعا با تزیین غذاها و قرار دادن آن در سینیهای مجمع بزرگ همگی آنها را براساس آئینی سنتی روی سر خود میگذارند و به حسینیه میآورند.
پس از اقامه نماز جماعت در ظهر تاسوعا، در حسینیه روستای اراضی، همه اهالی و مهمانان در این مکان که شامل دکههای بسیاری هستند، جمع شده و پس از باز شدن درهای حسینیه، همگی وارد قسمتی که دکههای حسینیه قرار دارد، میشوند.
هر خانواده، مهمانان خود را به یکی از دکههای حسینیه برده و غذایی را که حاضر کرده است بر سر سفره قرار میدهد. هرساله مهمانان بسیاری از تمام نقاط استان اصفهان در روز تاسوعای حسینی برای شرکت در این آئین سنتی به روستای اراضی مبارکه سفر میکنند. این آئین سنتی هرساله در روز تاسوعای حسینی در این روستا برگزار میشود. روستای اراضی در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز اصفهان در جهت جنوب غربی واقع است.
خرمآباد/چهل منبران در عصر تاسوعا
رسم چهل منبر از شمال تا جنوب ایران در مناطقی مثل گلستان، اصفهان و لرستان به جا آورده میشود. این رسم هم از جمله آئینهای عاشورایی است که جزو آثار ملی کشور ثبت شده است.
خانههایی که قبلا در آنها مراسم روضه برگزار شده است، منبرهای خودشان را جلوی در میگذارند و مردمی که نذری دارند با چهل شمع منبر به منبر حرکت میکنند و پای هر کدام از این منبرها یک شمع روشن میکنند و برای برآورده شدن آرزویشان دعا میکنند.
در خرمآباد لرستان این مراسم بهخصوص توسط زنان اجرا میشود. عزاداران بعد از زیارت یکی از امامزادههای مورد احترام شهر به یاد حضرت زینب(س) که اعتقاد دارند از کربلا تا شام چهل منزل را پشت سر گذاشته است، چهل منبر را پشت سر میگذارند و در نهایت دوباره به همان امامزادهای که حرکت را از آنجا آغاز کردهاند، برمیگردند و برای برآورده شدن حاجاتشان دعا میکنند.
به طور کلی زنان و مردان لرستانی در روز تاسوعا هر کدام به نحوی مشغول به عزاداری هستند، مردان در دسته های زنجیزنی و سینه زنی در طول روز و شب در خیابان ها، مساجد، تکایان و حسینیه ها به عزاداری می پردازند.
جمعی از مردان به عزاداری مشغول هستند و جوانان نیز خود را برای برگزاری آیین گل مالی آماده می کنند، آیین به گل افتادن، آیینی سنتی است، که از ایران باستان و پیشینیان قوم لر، به یادگار مانده است.
در ایران باستان مرسوم بوده در سوگ عزیران خود بخصوص جوانان گِل عزا بر سرو شانه خود می مالیدند، امروزه این مراسم را نه تنها در عزای جوانان که در عزاداری حسینی خود نیز زنده نگه داشته اند.
مردم لرستان که در سوگ حسینی و برپایی مراسم عزاداری سومین امام شیعیان و یاران باوفایش شوری مثال زدنی دارند، از روز تاسوعای حسینی شهر را برای آیین سنتی گل مالی آماده می کنند.
عزاداران حسینی در خرم آباد، در روز تاسوعای حسینی دست از فعالیت های روزمره کشیده و با حضور در تکایا، هیئت های مذهبی و خیمه های سطح شهر به عزاداری می پردازند.
دراین آیین جوانان هیئت های عزاداری به خارج شهر رفته و خاک عزاداری را از محلی پاک جدا می کنند، این خاک در آن محل چند بار الک شده سپس به درون شهر می آورند.
از دیگر برنامه های جوانان خرم آبادی در روز تاسوعای حسینی تهیه هیزم و بستن خیمه های هیزمی در جوارحوضچه های گلی است، در این آیین جوانان به جنگل های خارج از شهر رفته و از درختان خشک شده، شاخ و برگ های را برای این امر جدا می کنند.
امروزه چوب مورد نیاز هیئت های مذهبی توسط نهاد محیط زیست استان در اختیار هیئت های مذهبی قرار می گیرد که این هیزم ها در کنار تکایا به صورت خیمه ای برپا می شود.
مردم خرم آباد در هیئت های مذهبی در شب تاسوعا با حزنی خاص تا روز عاشورا به عزداری می پردازند، حدود نیمه های شب عزادارانی که برخی نذر دارند وارد حوضچه های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می کنند و به اصطلاح به گل می افتند.
برخی دیگر از عزاداران تنها سر و صورت و دوکتف و شانه خود را گل می زنند و در کنار شعله های آتش که به همین منظور تهیه شده خود را خشک می کنند و فرد به گل افتاده این وضعیت را تا ظهر عاشورا حفظ می کند.
قم و مناطق مرکزی/مشعلگردانی
مشعلگردانی هم در مناطق مرکزی و جنوبی ایران از آئینهای دهه اول محرم است که عربها بیشتر آن را اجرا میکنند، شهرهایی مثل قم، شهرری و اردکان یزد میزبان مراسم مشعلگردانی هستند. این مراسم که قبلا با مشعلهای هیزمی برگزار میشد حالا چند سالی است که با مشعلهای گازسوز جایگزین شده است.مراسم مشعلگردانی قدمتی حدود ۵٠٠ ساله دارد، در دورههایی از تاریخ از جمله در زمان رضاشاه اجرای آن با ممنوعیتهایی روبهرو بوده است.
در مناطق مختلف ایران مشعلگردانی در روزهای متفاوتی از دهه اول محرم برگزار میشود و روایت در این مورد هم متعدد است،. برخی در اوایل دهه اول مشعلگردانی میکنند تا آغاز محرم را اعلام کنند، برخی در روز هشتم محرم این مراسم را اجرا میکنند که مناسبتش رسیدن امام حسین(ع) و همراهانش به دشت کربلا است، برخی هیأتها هم در شب شامغریبان این مراسم را اجرا میکنند تا یاد شهدا را زنده نگه دارند.
تاسوعا اردبیل تبریز مازندران آران و بیدگل اصفهان قزوین نذری گلستان شیراز یزد مبارکهمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
دریافت 12 MB
صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر میخورد و به ایوانی مرتفع میرسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.
میگویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور میدهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.
ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.
از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتیهای این عمارت هستند. بر اساس روایتها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آنها را به تهران منتقل میکند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!
کد خبر 847607 برچسبها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری